top of page

Ce te poate ajuta să devii mai rezilient?

Abilitatea care ne ajută să facem față provocărilor vieții și de a reveni din situațiile dificile este reziliența.

Pe scurt, reziliența este atunci când îți îndeplinești sarcinile sau găsești timp pentru cei dragi, chiar și în momentele în care nu simți că poți.

Poate fi observată în exemple precum un copil cu dizabilități care nu renunță în rezolvarea unui puzzle, o asistentă care își ajută pacienții cu zâmbetul pe buze, în ciuda luptei sale cu depresia, sau un pacient cu cancer avansat care alege să găsească recunoștință în fiecare zi.

Pe scurt, reziliența este atunci când îți îndeplinești sarcinile sau găsești timp pentru cei dragi, chiar și în momentele în care nu simți că poți.

Această trasatură poate fi dezvoltată de-a lungul timpului, pentru că nu este ceva static. Dr. Amid Sood, membru al Consiliului Consultativ Everyday Health, director executiv al Centrului Global pentru Reziliență și Bunăstare și creatorul opțiunii Rezilient, explică că există anumite abilități care te pot ajuta să devii mai rezilient.

Aceste abilități te pot ajuta să faci față provocărilor vieții, inclusiv în găsirea de soluții creative, schimbarea perspectivei, menținerea conexiunilor sociale, cererea de ajutor și revenirea după eșecuri. "Oamenii rezilienți sunt mai plini de resurse. Ei experimentează mai multe emoții pozitive, sunt mai sănătoși din punct de vedere fizic și au relații mai bune."

Mai jos, Dr. Sood împărtășește nouă dintre aceste abilități care ne fac mai rezilienți și detaliază modul în care să dezvolți fiecare dintre ele.


1. Calm

În fiecare zi, viața oferă numeroase scenarii care pot perturba echilibrul nostru - o anvelopă dezumflată, o bursă pierdută - încât pot schimba modul nostru de gândire de la cel rațional la cel reactiv. Pentru a dezvolta reziliența, oprește-te, recunoaște situația perturbatoare și ia un minut pentru a reflecta asupra modului în care dorești să reacționezi. Alege soluții care reflectă valorile tale și îți protejează interesele. Câteva respirații adânci pot ajuta, de asemenea, reducând creșterea de adrenalină.


2. Răbdare

Ascultarea este o artă care testează nivelul nostru de răbdare, mai ales atunci când persoana cu care interacționăm împărtășește informații pe care nu dorim să le auzim sau când am dori să fim noi cei care vorbim. Răbdarea reprezintă un indicator al rezilienței. A acorda atenție deplină celorlalți în timp ce vorbesc, amânând judecata și permțându-le să-și exprime gândurile fără întreruperi, ne transformă în ascultători mai buni - și, în consecință, mai rezilienți. Amintește-ți că ascultarea celorlalți îi ajută să se simtă mai fericiți și mai importanți - cele două urechi ale tale sunt cele mai puternice organe pentru a vindeca pe ceilalți.


3. Optimism

Speranța este anticiparea unui viitor mai bun. Cei plini de speranță sunt mai fericiți, mai sănătoși și chiar trăiesc mai mult. Deși cu siguranță este mai simplu pentru majoritatea dintre noi să fim optimiști în zilele în care ne merge bine, la fel de important este să rămânem pozitivi și în zilele mai dificile. În vederea dezvoltării abilității de a recunoaște aspectele pozitive în momentele dificile (și a rămâne rezilient), amintește-ți de momentele de bucurie, de persoanele care te susțin, de calitățile tale, de scopul tău și de convingerile tale. Speranța are o componentă înnăscută, dar în mare măsură este o chestiune de alegere.


4. Recunoștință

Recunoștința este ca cireașa de pe tort, prin faptul că prezența îmbogățește experiență, deși nu avem nevoie de el neapărat. O atitudine de recunoștință întărește relațiile noastre și starea noastră generală de bine. Pentru a putea deveni mai răbdător și, astfel, să faci loc rezilienței să apară, trebuie mai întăi să începi să o exersezi în diferite momente ale vieții, mici sau mari și, de asemenea, să te bucuri de succesele tale și să găsești extraordinarul în lucrurile obișnuite. Fii recunoscător pentru lucruri simple, precum o respirație profundă, un pahar de apă, o idee creativă, un zâmbet, o îmbrățișare sau ceva care vine la timp.


5. Acceptare

Majoritatea dintre noi iubim controlul, dar multe aspecte ale vieții sunt dincolo de controlul nostru. Ai o alegere: fie te simți tulburat din cauza incertitudinii, fie îmbrățișezi realitatea incertitudinii. (Sugestie: A doua opțiune va crește reziliența.)

Cum poți tu să îți crești reziliența: Îmbrățișarea incertitudinii presupune abordarea creativă a necunoscutului. Fă acest lucru fiind deschis și acceptând ceea ce vine în calea ta. Spui "da" vieții - atât pentru aspectele bune, cât și pentru cele neplăcute.


6. Amabilitate

Alegem să fim amabili - și asta cere o voință semnificativă. Boli fizice, frică, pierderi, nesiguranțe și cele mai epuizante experiențe își diminuează capacitatea de a acționa cu amabilitate față de ceilalți și față de noi înșine. (Gândiți-vă la modul în care reacționați când sunteți obosiți sau stresați la locul de muncă.) Totuși, tratarea celorlalți cu amabilitate este esențială pentru adaptare, vindecare și rezolvarea problemelor.

Angajează-te să fii amabil față de ceilalți și față de tine însuți (chiar dacă necesită mai mult efort). Menținerea amabilității în timpurile dificile ar putea necesita inițial un efort suplimentar, dar pe termen lung va deveni o alegere naturală.


7. Scopul personal

Recunoașterea scopului nostru ne ajută să ne concentrăm energia, să fim implicați, să fim plini de speranță, să avem mai mult curaj și, bineînțeles, să ne întărească reziliența. Scopul poate proveni din dorința de a ajuta alți oameni sau din respectarea unui set de valori.

Pentru a identifica ce îți oferă scop și sens în viață, reflectează asupra acestui aspect. Notează-l. Ar putea fi ceva mare sau poate fi alcătuit din multe lucruri mici. Vei ști că ai găsit acest luccru atunci când te va face să zâmbești, să fii curajos și să trăiești ziua simțindu-te inspirat.


8. Iertarea

Indiferent cât de minunați sunt prietenii, cei dragi sau colegii noștri, vor apărea neînțelegeri și ne vor dezamăgi. Ai o alegere: fie hrănești rana provocată, fie cauți vindecarea. Iertarea diminuează povara rănilor tale, eliberându-ți mintea pentru a se concentra asupra lucrurilor care dau semnificație vieții tale și îți aduc bucurie.

Pentru a fi rezilient, preia puterea de la persoana care te-a rănit prin a renunța la mânie, măcar pentru ziua de azi, și direcționează-ți energia către acțiuni care-ți împlinesc scopul vieții.


9. Conexiunea

Singurătatea nu înseamnă că nu avem oameni în jurul nostru sau că nu avem cu cine să ne petrecem timpul. Ne putem simți singuri într-o petrecere cu o sută de oameni sau putem simți o legătură profundă în compania a unu sau doi prieteni apropiați. Singurătatea este lipsa unei conexiuni autentice cu ceilalți și poate avea efecte negative asupra minții și corpului nostru.

Dezvoltă-ți reziliența prin cultivarea unor relații puternice cu cel puțin câteva persoane. Aceste relații te vor ajuta să îți hrănești speranța și curajul - și, de asemenea, pot îmbunătăți sănătatea ta fizică și longevitatea.


Cu drag,

Echipa Gamma Projects & Research

Articol inspirat din ”9 Essential Skills That Make You Resilient - Amid Sood, MD (2022)


#rezilienta #clinicaGammadepsihologie #psihologiasi #dezvoltarepersonala

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page