top of page

3 tipuri de strategii de învățare

Învățarea semnificativă depinde la fel de mult de procesul de predare ca și de modul în care elevii procesează predarea. Psihologii educaționali au petrecut mult timp gândindu-se la ambele aspecte și au venit cu teorii pentru a le îmbunătăți. În acest articol vom vorbi despre a doua parte: strategiile de învățare.

Principalul obiectiv al strategiilor de învățare este de a-i determina pe elevi să devină mai eficienți. Cercetările pe această temă ne-au arătat o mulțime de moduri diferite de a face acest lucru.

Dar cele mai cunoscute trei strategii de învățare sunt mnezice, structurale și generative.



Strategii mnezice

Strategiile de învățare mnezice îi ajută pe elevi să memoreze conținut, precum fapte sau termeni. De exemplu, sunt utile pentru amintirea orașelor, a capitalelor, date importante, vocabular, etc. Când trebuie să memorați informații „lipsite de sens”, strategiile mnezicee sunt o modalitate excelentă de a-i da un fel de sens.


Valoarea dispozitivelor mnezice este convenită pe scară largă, motiv pentru care au fost folosite de atâta vreme. Psihologul Allan Paivio a explicat că aceste dispozitive funcționează din trei motive:

  • Codare dublă: implică utilizarea codurilor non-verbale (imagini) alături de cele verbale (cuvinte). Ceea ce înseamnă asta este că același conținut primește două coduri diferite, iar acest lucru facilitează accesul elevilor la informații.

  • Organizare: un alt mod în care aceste strategii funcționează este prin crearea unei căsuțe consistente pentru a pune informațiile. Acest lucru îi ajută pe elevi să păstreze toate informațiile conexe, în loc să fie divizate. De exemplu, vă este mai ușor să vă amintiți o listă de cuvinte dacă formați o propoziție cu ele.

  • Asociere: crearea de conexiuni puternice între diferite elemente este, de asemenea, o strategie pentru învățare semnificativă. Asociațiile puternice sunt utile, deoarece atunci când vedeți unul dintre cele două lucruri, îl veți aminti cu ușurință pe celălalt.

Un exemplu de strategie mnezică este metoda cuvântului cheie. Această metodă este extrem de utilă pentru învățarea vocabularului confuz într-o limbă străină. Implică o conexiune fonetică și o imagine, alături de o explicație detaliată.


Strategii structurale

Strategiile structurale stimulează învățarea activă, încurajând elevii să aleagă mintal informații importante și să le alăture într-o singură structură. Aici veți vedea tehnici precum realizarea hărților conceptuale, a diagramelor de flux sau a contururilor.


Evident, nu este suficient ca profesorul să le spună elevilor că trebuie să facă schițe și rezumate. Aceste lucruri nu vor fi de folos decât dacă studenții știu să le creeze. Cea mai grea parte a învățării cum să o facă este să le arătați cum să aleagă cele mai importante sau semnificative părți ale unui text sau prezentare.


Nu va dura mult timp și se va vedea efectele pe care aceste tehnici le au asupra învățării. Când organizați materialul de curs în idei mici și conexe, este mai ușor să îl accesați. Și atunci când faceți asocieri puternice între aceste idei, este de asemenea mai ușor să accesați restul informațiilor din memoria dvs.


Cercetările arată că studenții care folosesc aceste tehnici au performanțe superioare. De asemenea, ei ajută elevii să înțeleagă cu adevărat conținutul, spre deosebire de învățarea superficială. Puteți vedea valoarea acum în aducerea acestor strategii de învățare în clasă!


Strategii generative

Cu celelalte două strategii, am analizat modul în care îi ajută pe elevi să-și amintească faptele specifice și să le organizeze în structuri. Adică sunt tehnici de utilizat cu informații noi care trebuie învățate. Dar o altă parte importantă a învățării este încorporarea de conținut nou în cunoștințele existente. Acolo apar strategii generative.


E.Z. Rothkpof a numit aceste activități în care elevii dobândesc cunoștințe „activități matematice”. Unele exemple sunt luarea de note, sublinierea, punerea și răspunsul la întrebări sau spunerea lucrurilor cu voce tare. Ei ajută elevii să ajungă la o înțelegere mai profundă, deoarece îi forțează să încorporeze noile informații.


Mulți psihologi văd în învățarea activă studenții făc conexiuni între idei. Acesta este motivul pentru care strategiile generative sunt un instrument atât de grozav pentru a-i determina pe elevi să folosească acest tip de învățare. Arătând elevilor cum să ia notițe sau să își pună întrebări, îi va ajuta foarte mult să înțeleagă și să încorporeze noi informații.


Cu drag,

Simona Bordeanu Psihoterapeut în formare

Voluntar Gamma Health Project


Bibliografie:

www.exploringyourmind.com - ”3 Types of Learning Strategies” - articolul original se poate accesa de aici


Completează formularul aici sau sună-ne la 0741 093 131 pentru a intra în legătură cu unul dintre voluntarii Gamma Health Project!


Featured Posts
Recent Posts
Archive