Gânduri, emoții și comportamente: toate sunt conectate


De ce facem lucrurile pe care le facem? Din când în când, toți ne luptăm cu gândurile, emoțiile și comportamentele care sunt neproductive sau dăunătoare. Tuturor ne este dificil să luăm măsurile necesare pentru a întrerupe perspectivele noastre supărătoare și a le înlocui cu unele mai sănătoase.


Pentru a ilustra mai bine conexiunea strânsă dintre gânduri, emoții și comportamente, vă voi prezenta o situație.


Imaginează-ți că mergi spre acasă într-o seară întunecată. Ești singur și te întrebi în sinea ta ce vei mânca la cină. Gândurile tale sunt tulburate de un foșnet încet care vine din partea stânga. Ce este?


Gândul 1 - „Este o pisică”


Care este efectul asupra emoțiilor tale? Ce faci diferit?

Ok, este o pisică. Te poți relaxa și poți continua să mergi. Poate începi să te întrebi ce ceai vei bea în această seară.

Gândul 2 - „Este un hoț”

Care este efectul asupra emoțiilor tale? Ce faci diferit?


Probabil acest gând te face să simți cu totul altceva. S-ar putea să te simți încordat, neliniștit sau temător. S-ar putea să simți senzații în corpul tău - mâinile transpiră, inima îți bate mai repede.


Și ce faci? Poate că mergi puțin mai repede sau cauți un loc către care să fugi sau undeva unde să te ascunzi.

Apoi, o pisică iese din spatele unui perete și te relaxezi.


Acest exemplu simplu ne arată cum un gând (și nu o certitudine), schimbă modul în care simțim și ceea ce facem. Astfel, relația dintre gânduri, emoții și comportamente este inter-conectată - schimbarea uneia dintre părți are un efect asupra oricăreia dintre celelalte.


Un alt exemplu ar putea fi ce se întâmplă în atacul de panică. Inițial când o persoană se simte panicată are un răspuns emoțional (ritmul cardiac crește și apare o stare subiectivă de frică), un răspuns cognitiv (mă gândesc: „O să mor!”) și un răspuns comportamental (evit situațiile care îmi declanșează frica).

Cele trei elemente - cognitiv, emoțional și comportamental - se alimentează reciproc, provocând întregul proces să se agraveze și să se înrăutățească. Dar, în același timp, se poate întâmpla și invers. Ne putem simți bine, putem gândi gânduri bune și să ne comportăm în acord cu valorile noastre. Un prim pas este să ne uităm la ceea ce simțim, ceea ce gândim și ceea ce facem ca să surprindem această interacțiune într-o situație specifică.


Cu drag,

Denise Pop

Psihoterapeut în supervizare Voluntar Gamma Health Project


Bibliografie:

University of Reading - Understanding Depression and Low Mood in Young People - cursul ce contine articolul complet - aici

Tolin, D. F. (2016). Doing CBT: A comprehensive guide to working with behaviors, thoughts, and emotions. Guilford Publications.


Completează formularul aici sau sună-ne la 0741 093 131 pentru a intra în legătură cu unul dintre voluntarii Gamma Health Project!


#atacdepanica #emotie #dezvoltarepersonala #psihologiasi #psihoterapiesistemica #gammateam

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
0741 093 131  IASI

Adresa:

700722 - Iasi, Jud. Iasi, Romania
Șos. Nicolina, nr. 1, bl. 928B, sc. A, et. 1, ap. 1,
interfon 01

© 2018  Clinica Gamma de Psihologie. 

               Sanatate si optimism



 

  • w-facebook
  • White Google+ Icon

Luni -  Vineri            8:00 am - 9:00 pm
Sambata                  9:00 am - 7:00 pm
Duminica                 Inchis