Ziua Voluntarului GAMMA: Când marea e agitată...

Navigând în ape tulburi, adevăratul colac de salvare este mintea noastră. Ceea ce mintea noastră crede, poate realiza. E important în ce condiții ne aflăm în momentul în care valurile se întețesc, dacă barca e sigură și nu există riscul unei avarii, dacă suntem echipați corespunzător și avem cunoștințe bune de navigație și desigur, cine ne este alături, însă felul în care ne raportăm la ceea ce ni se întâmplă este esențial. Deseori, nu suntem conștienți de modul  în care gândurile, emoțiile și comportamentele se influențează reciproc. Datorită acestei relații, schimbarea gândurilor are un impact major în schimbarea emoțiilor, iar schimbarea emoțiilor duce la noi comportamente. 

 

Dar ce se întâmplă cu gândurile? Când ne referim la gânduri, ne referim la activitate mentală diversă, incluzând dorințe, speranțe, planuri, predicții, raționamente și amintiri. Gândurile includ adesea cuvinte, dar pot conține și imagini, discursuri sau chiar mirosuri. Ce gânduri ne-ar ajuta să ne simțim mai bine și să activăm comportamente adaptative în barca din mijlocul mării învolburate?

 

Mintea noastră este într-o continuă agitație, așa este natura ei, rulează în permanență gânduri. Iar noi avem puterea să nu ne lăsăm agățați de acele gânduri, să nu lăsăm să preia controlul și să ne scufundăm în ele. E ok să stăm pe margine și să le privim doar. E bine să nu le luăm atât de mult în serios. Iar dacă nu le mai luăm atât de mult în serios, nici nu mai au cum să ne afecteze atât. Mă refer aici la acele gânduri care au o conotație negativă, desigur. Cumva ar fi frumos să putem să le selectăm. Ca atunci când asculți muzică și la un moment dat urmează o melodie care nu îți place, care îți dă o stare de agitație și atunci o schimbi imediat cu alta care te liniștește, te calmează, te încântă. Așa putem să procedăm și cu gândurile negative, să le alungăm imediat ce apar; nu suntem obligați să le ascultăm. Noi suntem ”la butoane” în permanență. 

 

Există două tipuri de cogniții: cele funcționale, adaptative sau raționale și cele disfuncționale, dezadaptative sau iraționale. Dacă gândul are noimă, sunt dovezi să îl susțină și e de ajutor e un gând funcțional sau rațional. În caz contrar e un gând disfuncțional sau irațional. Gândurile evaluative raționale sunt flexibile și nu împiedică atingerea scopurilor. Generează emoții adaptative chiar dacă uneori acestea sunt negative, dar nu disfuncționale.

 

Câteva exemple de ganduri funcționale care m-au ținut pe linia de plutire în ultima perioadă: 

“Fac tot ce pot.”, ”Mi-aș fi dorit ca situația să fie altfel, însă pot să accept ceea ce se întâmplă”, ”Mă relaxez și mă bucur de ceea ce fac, indiferent de rezultatul final”, ”Este normal să îmi fie frică.”, ”Multumesc, multumesc, multumesc.”

 

Pentru mine, ultimile 5 luni, au fost asemeni unei plimbări pe o mare agitată și imprevizibilă, care încă nu s-a liniștit. Pe măsură ce se va calma, voi putea mări viteza. Între timp, trăiesc tot ce mi se dă.

 

Cu drag,

Roxana Prelipcean
Psihoterapeut în formare
Voluntar Gamma health Project

 

 

 


 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Oricât de buni am fi fiecare, tot mai buni suntem împreună

May 1, 2020

1/9
Please reload

Recent Posts

July 28, 2020

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags